De intrede van de maand Rajab

Straks na Maghrib op 29-03-2017 treden wij In Shaa Allah de eerste nacht van de maand Rajab binnen. Wij willen de intrede van deze bijzondere maand graag aangrijpen om een aantal zaken te delen hierover, zoals het immens profijt dat verkregen kan worden door degenen die zoeken naar vergeving en beantwoording van hun smeekbeden en de Ramadan die over twee maanden haar intrede doet.

De eerste nacht van Rajab

Imam al-Shafi’i [rahmatullahi ‘alayhi] zei:

“Het heeft ons bereikt dat er vijf nachten zijn waarin smeekbeden worden verhoord; de nacht van [donderdag op] vrijdag, de nacht van ‘Eid al-Adha, de nacht van ‘Eid al-Fitr, de eerste nacht van [de maand] Rajab* en de middelste nacht van [de maand] Sha’baan.”[1]

Er is vermeld door Abu Nu’aim in zijn Hilya van Anas ibn Malik [radiyallahu ‘anhu] dat de Boodschapper van Allah ﷺ de volgende du’a deed wanneer de maand van Rajab haar intrede deed:

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا في رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنا رَمَضَانَ

“Allahumma barik lana fi Rajab wa Sha’ban wa ballighna Ramadan”
“O, Allah, zegen ons in Rajab en Sha’ban en laat ons Ramadan bereiken”[2]

Wij raden dus daarom aan om deze avond en nacht aan te grijpen om veelvuldig te zijn in smeekbeden voor vergiffenis en andere goede zaken.

* Let op: Binnen de islamitische dagtelling, begint de dag met het aanbreken van Maghrib. Dit betekent dus dat de avond en nacht het begin vormen van een nieuwe dag, tot de volgende Maghrib. Voor 2017 geldt dan dus dat de nacht waarover overgeleverd is, haar intrede doet na de Maghrib van woensdag 29 maart 2017.

Ramadan in aantocht

Wij willen iedereen [voornamelijk de Maliki’s en Shafi’i’s] erop attenderen om er serieus werk van te maken om de gemiste vastendagen van de vorige Ramadan in te halen die men wegens een valide reden[3] niet kon vasten. We bevinden ons inmiddels aan het begin van de maand Rajab. Dat betekent dat we hier ongeveer nog slechts twee maanden de tijd voor hebben[4]. Ook willen wij de mensen erop attenderen om je verplichte fiqhkennis op te doen omtrent het vasten, volgens de wetschool die je volgt.[5] Zorg ervoor dat je dit ruim op tijd geregeld hebt om jezelf ook mentaal voor te kunnen bereiden op de Ramadan. 

Tot slot

Zorg er dus voor dat je deze nacht aangrijpt voor veelvuldige smeekbeden en laat dit niet aan je voorbijschieten. Moge Allah de eerste nacht van deze bijzondere maand voor ons zegenen en onze smeekbeden verhoren. En Allah weet het beste.

Team Sunni Instituut

Voetnoten

[1] ( قال الشافعي ) : وبلغنا أنه كان يقال : إن الدعاء يستجاب في خمس ليال في ليلة الجمعة ، وليلة الأضحى ، وليلة الفطر ، وأول ليلة من رجب ، وليلة النصف من شعبان

[2] Abu Nu’aim in zijn Hilya

[3] Zoals menstruatie, ziekte, reizen, etc. Zie voor details de fiqh van de wetschool die je hanteert.

[4] Behalve in de Hanafi wetschool. Hier is geen tijdlimiet [wel fidya bij een chronische ongeneeslijke ziekte.] Bij bijvoorbeeld de Maliki en Shafi’i madhhab ben je zondig wanneer je je gemiste vastendagen niet hebt ingehaald voor het begin van de volgende Ramadan en dien je de fidya per gemiste vastendag te betalen. Dit is de reden waarom wij de volgers van de Maliki -en Shafi’i wetschool benadrukt hebben m.b.t. deze kwestie. De vorm van betaling kan verschillen per wetschool.

[5]

– Voor de Hanafi madhhab, zie: ‘Vasten volgens de Hanafi Madhhab’, uitgegeven door STION:
http://sunni-instituut.nl/…/vasten-volgens-de-hanafi-madhh…/

– Voor de Maliki madhhab zie ‘Vasten volgens de Maliki Madhhab’, uitgegeven door STION:
http://sunni-instituut.nl/…/vasten-volgens-de-maliki-madhh…/

– Voor de Shafi’i madhhab, zie ‘Safinat al Najah’, blz 103 t/m 113:
http://sunni-instituut.nl/sunn…/safinat-al-naja-shafii-fiqh/